Antrepriza socială ONE.shirt este prezentă la ediția aniversară Romanian Design Week de anul acesta (13-22 mai) cu un steag, simbol al egalității în drepturi și al echității sociale.
România, UE, mai 2022: peste 16.000 de adulți cu dizabilități sunt închiși în centre rezidențiale izolate – singura opțiune pentru cei crescuți în centre de plasament sau care nu au acces la servicii sociale în comunitate. Fără educație, servicii elementare de sănătate, reprezentare legală, acești oameni sunt abuzați sistemic (prin neglijare, violență emoțională, fizică, sexuală, degradare). Toate la un cost de 6.000 – 13.000 lei/persoană/lună, bani publici. Aceștia sunt captivi într-un sistem netransparent, rezistent la schimbare, posibil încă tocmai pentru că ei sunt invizibili nouă, celor din afara lui. Neavând familie sau prieteni aproape, au nevoie de aliați care să-i sprijine să-și schimbe destinul.
Un steag reprezintă o identitate de multe ori idealizată și mitologizată, în detrimentul particularităților și realității factuale. Cum rămâne cu cei/cele greu de definit și de integrat – cum arată drapelul celor a căror identitate nu este sărbătorită, a căror existență este ascunsă în statistici?
Steagul celor peste 16 mii de adulți cu dizabilități (înnăscute sau dobândite) închiși în centre rezidențiale este imaginea societății în care, sau în afară căreia, trăim: polifonică, nedreaptă, incompletă. Sistemul de stat proiectat pentru acești oameni este profund inuman. Efortul necesar integrării persoanelor aflate în dificultate este considerat prea mare, iar soluția centrelor rezidențiale e opacă și menține invizibilitatea socială, disperarea și lipsa de demnitate a celor captivi în ele. Contestăm acest sistem de instituții și acest tip de „protecție” declarativă care distruge vieți.
Mai multe fundații, organizații neguvernamentale și întreprinderi sociale din România sunt implicate într-un proces care presupune dezinstituționalizarea și integrarea persoanelor cu dizabilități. Similar producției acestui steag, acest proces este anevoios și frustrant, dar necesar și imperativ.
ONE.shirt Reprezintă această comunitate printr-un steag incomod, care sărbătorește cusăturile noastre vizibile, unde fiecare fragment, oricum ar fi el, este important întregului. Un steag realist al bogăției și diversității umane.
“Identitățile noastre sunt diferite, imposibil de reprezentat de steaguri care idealizează și uniformizează. Un steag vădit imperfect, ce acomodează diferențele, ne reprezintă cu mult mai bine. Prin el dorim să facem vizibilă existența a peste 16.000 de adulți cu dizabilități captivi într-un sistem de centre rezidențiale care îi privează de libertate și demnitate. Contestăm acest sistem care distruge viețile celor a căror protecție și-o asumă. Susținem dizolvarea acestor instituții și integrarea persoanelor aflate în ele.” – Ana Kun, artist
Steagul statement arborat în cadrul RDW22, în
pavilionul central de la Combinatul Fondului Plastic este un proiect
colaborativ Ana Kun x ONE.shirt x UnLoc
_______________________________________________________________
ONE este o antrepriză socială ce spune povestea unor oameni și mediul în care aceștia trăiesc, dar și a fiecăruia dintre noi printr-un demers sustenabil și incluziv.
ONE.shirt înseamnă un punct de colectare de materiale textile – atât materiale rămase în urma proceselor de producție dar și a unor piese de îmbrăcăminte donate de comunitate. One.shirt este un loc de muncă pentru persoane vulnerabile dar și un atelier cu 0 deșeuri care promovează sustenabilitatea și un consum de modă responsabilă și etică.
Cu un istoric comunitar început sub PLAI încă din 2006, ONE.shirt s-a materializat în cadrul celui mai nou demers al Centrului Cultural AMBASADA – building.a.community – un spațiu hibrid alcătuit din containere uzate, renovate și reutilizate să găzduiască branduri ale antreprenorilor creativi și sociali din Timișoara.
Povestea ONE a început odată cu experiența festivalului plai.ro, datorită implicării unor ONG-uri care reprezintă drepturile persoanelor cu dizabilități și sunt avocații respectului pentru dizabilitate, precum @cevadespus și @unloc.
Apoi, în pandemie, s-a creat atelierul de suport pentru primii adulți dezinstituționalizați de serviciul social UnLoc – 12 persoane – atelier care apoi a devenit permanent și, dincolo de colaborările existente, a acomodat și primii angajați: Irina – cu experiență în croitorie, s-a alăturat echipei după disponibilizarea din perioada pandemică și este principalul mentor, Eli și Aurica – parte și din echipa UnLoc – care învață și cos cot-la-cot cu Irina și Simona și Andreea ca și echipă suport pentru partea educațională lărgită și dezvoltarea continuă a conceptului pentru a produce mai mult impact social.
Apoi s-a activat punctul de colectare, unde sunt sortate hainele aduse de timișoreni și resturile de producție ale designerilor locali. Piesele de îmbrăcăminte funcționale sunt donate către cauze și organizații care le solicită. Grupul LOGS și Casa Deborah sunt cele mai active inițiative locale, sprijinind atât tinere în necesitate cât și refugiați.
Hainele care nu pot fi purtate sau nu mai sunt dorite sunt transformate în triunghiuri. Fiecare triunghi este cusut cu migală în atelier, rezultând hanorace și rochii unicat, produse funcționale precum huse de laptop sau săculeți de depozitare.
Bucățile de material care nu pot fi folosite devin umplutură pentru tabureți sau pentru globuri decorative. Toate piesele sunt vândute pe site-ul www.oneshirt.eu/ iar banii încasați din vânzări sunt folosiți pentru susținerea proiectului și, cu speranță, creșterea echipei în viitor (salarii, utilități).
Cei care își doresc un hanorac sau o rochie custom made, pot să pornească prin a-și optimiza propriul dulap și pot aduce sau trimite hainele nedorite care vor primi o nouă viață, alături de alte povești, într-o piesă ONE.shirt unicat.
Mai presus de orice, ONE.shirt este un demers antreprenorial ce pune accentul pe oameni și felul în care fiecare poate contribui. Prin colaborarea cu Un Loc, dezideratul este de a oferi locuri de muncă flexibile și a instrui persoane care au nevoie de suport social pentru o incluziune socială reală.
În prezent în România sunt peste 18.000 de persoane instituționalizate. Multe dintre acestea pot fi ajutate să devină independente, împreună cu asistenți sociali și consilieri profesionali. “building.a.community” se întâmplă la Timișoara dar demersurile Un Loc pot exista oriunde în țară, iar intenția este de a scala impactul social prin dezvoltarea unei rețele de organizații suport pentru persoanele cu trecut instituțional.
ONE.shirt își dorește ca prin acest fir al implicării sociale împletit cu moda și designul de obiect, să contribuie la mișcarea REUSE/RECYCLE/REPAIR și, în același timp, aducând în discuție subiectul incluziunii și comunităților funcționale.
Este știut că industria textilă se află în topul poluatorilor. O persoană aruncă în medie 37 de kg de haine/an, din care 97% pot fi refolosite.
Dincolo de statistici, ONE.shirt înseamnă un brand creat de o mică familie de oameni care s-au ales, care crește și învață în fiecare zi, înseamnă frumusețea de a fi unic și imperfect, dar responsabil și cel mai mult face un apel la implicare și incluziune, respect și recunoștință pentru toți.
Instagram: @oneshirtonestory